Období léta je spojeno s radostí a trávením společných chvilek s rodinou či přáteli. Dle tradiční čínské medicíny je energie léta spjata s energií (čchi) srdce. V létě bychom se tedy měli na naše srdce obzvlášť zaměřit a pečovat o něj – ať již vhodnou stravou, dodržováním pitného režimu či pěstováním duševní pohody. Níže nabízím několik tipů na aktivity s dětmi, které prospějí nejen jejich srdci, ale i fyzickému a duševnímu rozvoji.

První tip míří do kuchyně. Při přípravě dětských jídel je v tomto období dobré myslet na hořkou chuť. Ta totiž ochlazuje, stahuje a vyrovnává nadměrnou “horkost” srdce (projevuje se jako častá nervozita, podrážděnost, roztěkanost, přerušovaný spánek aj.). V létě je tedy dobré se vyhýbat potravinám, které zahřívají (kumulují horkost v těle), a naopak dávat přednost těm, které vyživují tekutiny a jin srdce (grapefruit, saláty, z bylinek např. bazalka, oregano, rozmarýn). Je také vhodné konzumovat potraviny, které tekutiny zadržují a tvoří (např. rajčata, okurky, ovoce, listová zelenina, kompoty, ovocné čaje). Osvěžení organismu dodáme i semínky (len, sezam, slunečnice, mandle, vlašské nebo lískové ořechy).

Druhý tip cílí na oblast pěstování duševního klidu. Z pohledu TČM je totiž srdce také sídlem psychiky. Tomuto orgánu prospívá zejména radost nebo smích (myšleno v přiměřené míře, ne v podobě nadměrného smíchu, který naopak způsobuje neklid). Co našemu srdci pomáhá, aby se zklidnilo a uvolnilo, je rytmus. A proto je dobré vnímat rytmus léta, kdy je příroda v plné síle. A právě z této síly bychom měli čerpat co nejvíce. Orientovat svoji pozornost na okolní svět a pobývat v přírodě co nejdéle.
V lese si zkuste s dětmi zahrát třeba na Pamatovanou. Rozmístíte 10 předmětů (u starších dětí i více) na různá místa. Děti musí předměty najít a zapamtovat si. Poté je sepsat na papír (pokud už umějí psát) nebo vám je nadiktovat. Kromě duševní pohody zdokonalují svůj postřeh a krátkodobou paměť.

Hra na Opičí dráhu pro změnu vytrénuje děti v běhu, obratnosti a úchopu předmětů. Podvědomě tím také budují soutěživost a vůli. Stačí dětem vytvořit krátkou trasu s různými překážkami (skok přes pařez, slalom mezi stromy, kopnout do šišky, podlézt větev apod.) a spustit stopky🙂.

Třetí tip se soustředí na ruční práce, které pomáhají dětem vybudovat jejich životní síly. Například takové pletení věnců (z čehokoliv – z květů, listů, stonků) zlepšuje schopnost koncentrace a rozvíjí pravou mozkovou hemisféru. Listy nebo květiny můžete také použít na vytvoření jakéhokoliv obrázku.

Jako vzpomínku z prázdnin si s dětmi můžete namalovat vzpomínkovou knížku (klidně doplňte i o fotky). Zdokumentujete si významné zážitky a vzpomínky. Ke knížce se můžete opakovaně vracet a mimo jiné trénovat zpětný pohled, který pomáhá vytvářet návyk. A hlavně zabraňuje, aby se negativní zážitky propisovaly do emocí a podvědomí dítěte.
Do ručních prací samozřejmě patří i všelijaké šťourání se v hlíně 🙂. Ikdyž je to někdy o nervy a zahrada vypadá jako po výbuchu, dopřejte svým dětem, aby si k zahradě našly vztah. Podvědomě si tak totiž budují vztah především sami k sobě. Ke své ukotvenosti, sebeuvědomění a názorové pevnosti.

Čtvrtým tipem se dostáváme do “vyššího levelu”🙂. Jedná se o cviky na propojení pravé a levé hemisféry. Proč vlastně hemisféry propojovat? Propojením můžeme využít celý náš potenciál (zejména zdokonalit paměť, schopnost rychle se učit, soustředit se). Děti jsou primárně v pravé (intuitivní, emoční, fantazijní) polokouli a naše levohemisférová společnost (analytická) je stahuje z pocitů do informací a z prožitků do vědomostí. Pojďme si čas od času zkusit propojit oba naše světy a nedívat se jen očima🙂.
Zkuste si tento tréning: dát obě ruce před sebe na úroveň očí tak, aby se palce i ostatní prsty dotýkaly. Pak opisujte ve vzduchu ležatou osmičku. Začněte nejdříve směrem vzhůru, aby šířka osmičky byla o něco větší než šířka vašich ramen. Přitom pořád sledujte pohyb obou palců. Nezapomeňte dýchat🙂 a to nosem.
Nebo si můžete nakreslit ležatou osmičku na papír. Střídavě levou a pravou rukou či oběma najednou. Stejně poslouží malování očima velkého X. Tak schválně, jak vám to šlo?🙂

Na propojení obou hemisfér také výborně pomáhá buben. Bubnování je už samo o sobě vylaďující (rytmus je v levé hemisféře a hudba v pravé). Díky této technice, která může sloužit také jako meditační, se otevírá naše podvědomí a můžeme tytéž problémy najednou vidět z jiného úhlu pohledu. Mimochodem technika bubínku a lidského hlasu se velmi osvědčuje při poruchách učení u dětí.

Věřím, že vám uvedené tipy léto nejen zpříjemní, ale také pomohou se více propojit nejen s vašimi hemisférami, ale také s vašimi dětmi 🙂

Krásné léto přeji:)